S týmem Janík Motorsport na okruhu, při závodech do vrchu a testech
7 tipů jak efektivně spravovat firemní vozový park
Každý vozový park bez ohledu na velikost si zaslouží pozornost. Ať už máte jedno osobní vozidlo, nebo 30 kamionů, ušetřit můžete v každém případě. Efektivní správa je totiž klíčová pro šetření času i nákladů, ale také pro korektní vedení účetnictví.
Ale kde začít?
1. Plánováním
Pokud s podnikáním začínáte, je náročné odhadnout, jak bude váš vozový park vypadat za 5 nebo 10 let. Pomocníkem pro vás může být vypracovaný podnikatelský plán, ale pokud ho nemáte, nezoufejte. V mnoha ohledech určuje vývoj vašeho vozového parku právě segment, ve kterém podnikáte. Je přirozené, že logistická firma bude mít rozsáhlejší vozový park než menší výrobna nebo živnostník poskytující specifické služby.
Prioritou by mělo být plánování alespoň na aktuální a následující kalendářní rok. Díky tomu budete vědět, s jakými náklady je třeba počítat na nákup nebo pronájem vozidel, na jejich provoz a také jaké služby se vám při správě vozového parku budou hodit.
2. Správným výběrem poskytovatele monitorovacích řešení
Automatizace procesů vám může výrazně zjednodušit podnikání, ale také samotnou správu vozového parku. Nejjednodušší je to realizovat prostřednictvím užitečných softwarů, které jsou pro optimalizaci jednotlivých procesů navrženy. Avšak i v tomto případě je důležité dbát na výběr poskytovatele. Správně zvolený dodavatel vám dokáže poradit a poskytnout řešení, které bude ušito přímo na míru vašim potřebám. Pokud hledáte poskytovatele fleetových služeb, buďte nároční. Směrodatné mohou být reference zákazníků, spolehlivost produktu či kvalita poskytovaných služeb.
Pokud si s výběrem poskytovatele monitorovacích řešení nevíte rady, přečtěte si následující článek https://www2.t-cars.cz/10-tipu/.
3. Nastavením efektivní správy vozového parku
Základem efektivní správy vozového parku je aktivní využívání GPS monitorovacích služeb, které vám pomohou získat velmi cenné informace potřebné pro řízení, správu a analýzu vozového parku. Užitečným nástrojem je zejména elektronická kniha jízd, která je zároveň účetním výstupem a umožňuje vám uplatňovat si 100 % nákladů z čerpání PHM. Právě elektronická kniha jízd se stane důležitým krokem automatizace, která zaměstnancům usnadní práci a zjednoduší celkovou administrativu.
4. Nastavením regulace spotřeby paliva
Prioritou každé firmy je efektivní hospodaření, díky němuž získáte více času a zajistíte si finanční stabilitu. Správa vozového parku patří k nejnákladnějším položkám, a proto poskytuje i velký prostor pro šetření. Vysoké měsíční výdaje putují zejména na tankování. A právě náklady na pohonné hmoty lze optimalizovat díky jednoduchému řešení v podobě tankovacích karet. Jedná se o velmi spolehlivý nástroj pro management tankování, který vám poskytne výhodnější ceny pohonných hmot, jednodušší administrativu a vyšší komfort řidičů při platbě.
Náklady na správu vozového parku zvyšují i krádeže paliva. Řešením je zajištění nádrže díky uzávěru Trak, který vás bude informovat o každé nežádoucí manipulaci.
5. Vzděláváním řidičů
Vhodné je řešit nejen samotné tankování, ale podniknout několik kroků, které povedou k celkovému snížení spotřeby. Výrazné úspory na pohonných hmotách a celkových nákladech na provoz vozidla lze dosáhnou i díky kontinuálnímu vzdělávání řidičů. Funkce good driving přehodnocuje parametry jako akcelerace, brzdění, přetížení v zatáčkách, překročení rychlosti a otáčky motoru, práce s plynovým pedálem. Výsledkem je známka řidiče a shrnutí v podobě chyb, kterých se nejčastěji dopouští. To však pro zlepšení nepostačuje, protože analýza je pouze prvním krokem ke zlepšení. Důležité je začít s řidiči aktivně pracovat a neustále je vzdělávat. Díky vstupním datům z našeho systému získáte podrobný přehled o jednotlivých řidičích, a to vám umožní identifikovat i největší ztráty. Přestože se jedná o dlouhodobý proces, vyplatí se vám. Při zavedení této funkce firmy evidují snížení spotřeby o více než 10 %.
6. Správným účtováním nákladů
Důležitým bodem optimalizace nákladů je jejich správné účtování. Je velký rozdíl v tom, zda využíváte paušální výdaje nebo účtujete reálnými výdaji. Zda uplatňujete 100 % nákladů na správu vozového parku a také zda korektně účtujete soukromé jízdy zaměstnanců. Je důležité důkladně znát legislativu, abyste dokázali zamezit finančním ztrátám.
S tím se snažíme našim zákazníkům pomoci například i prostřednictvím našich pravidelných školení. Uživatelé našeho systému na nich učíme, jak efektivně pracovat se systémem a co nejlépe využívat jeho jednotlivé funkce.
7. Pravidelnou analýzou a optimalizací nákladů
Větší vozový park může být pro firmu jedna z největších nákladových položek. Proto i po splnění všech předchozích bodů byste si měli alespoň jednou ročně provést důkladnou analýzu a zjistit, zda není prostor pro další zlepšení. Někdy i malá změna může mít velký dopad na konečný výsledek.
Začínáte řešit správu vozového parku? Rádi vám v tom pomůžeme. Napište nám a najdeme ideální řešení přímo pro vás.