Commander FLEET

Přepravní firma - případová studie

Společnost, která vlastní 40 nákladních vozidel se rozhodla instalovat systém Commander. Od instalace si slibovala především možnost kontroly nákladů na provoz vozidel a zvýšení bezpečnosti díky kontrole bezpečnostních přestávek. Protože se již několikrát stalo, že v době řidičova spánku byl vykraden návěs, požadovala přepravní firma také jednoduché hlídání návěsu se signalizací na PCO.

Do každého z vozidel byla nainstalována základní jednotka Commander rozšířená o čidla sledování nákladového prostoru, crash čidlo, tísňové tlačítko, sirénu a modul měření aktuální spotřeby paliva. Podle požadavků zákazníka byly nastaveny čtyři uživatelské účty pro dispečery a majitele společnosti, zpřístupněny podrobné mapy ČR a přehledové mapy (do úrovně čtvrtí měst) Evropy a Středního východu; pro každé vozidlo vytvořena karta s podrobnými údaji pro případ aktivace alarmu.

Zákazník nepožadoval aktivaci omezení oblastí, ve kterých se mohou vozidla pohybovat. V ČR si zvolil možnost automatického určení polohy vozidla každou minutu, v zahraničí pak pro úsporu nákladů komunikaci „na vyžádání“ tj. na základě požadavku dispečera je vyslána SMS s žádostí jednotce Commander, která vrátí zpět aktuální údaje.

Od okamžiku, kdy byly jednotky aktivovány v systému, měli všichni čtyři autorizovaní uživatelé přehled o provozu vozidel. Pro dispečery byly cenné údaje o tom, kde se vozidla právě vyskytují, neboť mohli zákazníky pravidelně informovat v jakém stavu je doprava jejich zásilky a zároveň lépe plánovat vytížení vozidel; a řidiči si už „zvykli“, že pokud svou bezpečnostní přestávku protáhli, dispečer je okamžitě kontaktoval s dotazem na důvod neplánovaného přerušení jízdy. I oni však jednoznačně přivítali bezpečnostní funkce; když se při stání na odpočívadle jedno z vozidel stalo obětí zlodějů a po překonání zámku na návěsu systém Commander aktivoval sirénu, odradil tento zvuk zloděje od dalšího počínání a řidič z bezpečí kabiny mohl sledovat jejich urychlený odjezd. Služeb PCO tak v tomto případě naštěstí nebylo zapotřebí a poplach byl odvolán.

Majitel společnosti ocenil přesnost zaznamenávaných údajů ve chvíli, kdy byla jeho společnost žalována majitelem luxusního osobního vozu kvůli poškození předního skla kamenem odlétnuvším od jednoho z kamionů firmy. Na základě porovnání výpovědi „poškozeného“ a údajů z daného kamionu vyšlo najevo, že v inkriminované době se tento pohyboval o více než 100 km dále. Údajný poškozený vzal poté svou žalobu zpět a majiteli firmy nebyla krácena sleva na pojistném.